פרגולות עץ, הן כפי הנראה ה"קלאסיקה" של תחום הפרגולות. השימוש בעץ דווקא, נפוץ כל כך מסיבות רבות – התאמה אסתטית מצוינת לסביבה החיצונית בה נמצאת הפרגולה, זמינות ועלות סבירה של חומרי הגלם ועוד. מה עוד כדאי לדעת, על סוג חשוב זה של פרגולות?

הדגמים השונים של פרגולת עץ

עץ הוא חומר רב אפשרויות. נוח מאוד לעבד אותו בצורות שונות ולבנות ממנו מבנים במגוון אופנים. בהתאם לכך, גם פרגולות מעץ עשויות להיות במגוון דגמים. יוצא הדופן היחיד, הוא למעשה פרגולות חשמליות – פרגולות בעלות חלקים נעים (בעיקר בחיפוי הפרגולה). הפרגולות החשמליות עשויות לרוב מאלומיניום (לכל הפחות, החלקים הנעים שלהן). מעבר להן, ישנם שלושה עיצובים נפוצים לפרגולות עץ. הפרגולה עשויה להיות מתוכננת במבנה פשוט מבוסס ארבעה עמודים תומכים ("רגליים") וחיפוי. אפשרות נוספת, היא להחליף את השימוש בשתיים מהרגליים, בהישענות של הפרגולה על קיר. אפשרות שלישית, היא לוותר על "רגליים" בכלל ולתלות את הפרגולה מקיר. בהתאם לדגם הפרגולה, עשויות להיות דרישות שונות מבחינת ההתקנה והשלכות נוספות. למשל, פרגולה מבוססת ארבע רגליים, תחייב קיבוע לקרקע. פרגולה של שתי רגליים בלבד, מחייבת קיבוע חזק לקיר. פרגולה ללא רגליים, היא הדגם המאתגר ביותר, מאחר שהבנייה מחייבת פיקוח של מהנדס והיא לא מתאימה לכל קיר. עם זאת, הפרגולה התלויה תהיה הנוחה והאלגנטית ביותר.

עוד היבט של ההבדל בין הדגמים השונים, הוא תכנון החיפוי (אשר מכונה גם "קירוי"). החיפוי מהווה את "גג" פרגולת העץ וכמו בגג רגיל, ניתן לתכנן אותו בצורות שונות. הכיסוי עשוי להיות חלקי או מלא. ניתן לבסס אותו על מגוון סוגי עצים – הוא לא חייב להיות מאותו סוג עץ, אשר ממנו עשוי שאר המבנה. למעשה, ניתן להשתמש עבור הכיסוי, גם בחומרים שאינם עץ, כל עוד הם עמידים בפני מים.  

דגם הפרגולה בו תבחרו, צריך בסופו של דבר לתת מענה טוב, לדרישות המיוחדות שלכם. למשל, הפרגולה מגנה מפני שמש, אך לעתים רוצים לאפשר חדירת שמש חלקית ואז יתאים קירוי שאינו מלא. הפרגולה לרוב נדרשת גם להגן מפני גשם והדבר דורש פתרון איכותי לניקוז המים ממנה.

סוגי עצים לפרגולות

אורן הוא סוג העץ הנפוץ ביותר בארץ עבור פרגולות. רבים משתמשים גם בעץ מסוג "אשוח דאגלס", אשר ידוע גם בשמות Douglas fir ואורן אורגון (Oregon pine). עקרונית, ניתן להקים פרגולה גם מסוגי עץ אחרים, דוגמת איפאה או טיק. לסוג העץ יש השלכות רבות, בהן היבטי עמידות (מבנית, בפני מים, בפני מזיקים ועוד), אסתטיקה, משקל ומחיר. בכל מקרה, דרישה בסיסית היא שסוג העץ הנבחר יתאים לתנאי הסביבה, שבהם הפרגולה תמוקם. גשם למשל, הוא דבר שפרגולה ממוצעת חייבת לעמוד בו היטב, בין אם זו פרגולה בגינה או פרגולה למרפסת. את סוג העץ הנבחר, ניתן להשיג פעמים רבות באחת משתי צורות ייצור. האחת, היא עץ "גושני". כפי שהשם מרמז, מדובר על גוש עץ במצבו הטבעי. אפשרות שנייה, היא "עץ סינטתי" – חומר שמבוסס על הדבקת כמה שכבות של עץ. הגרסה הסינטתית עשויה לספק מראה פחות טבעי, אך להיות עמידה יותר בפני סדקים ואף יותר זולה. חשוב להזכיר גם את הבמבוק, אם כי עקרונית, הוא לא בדיוק עץ. מדובר בחומר בעל עמידות גבוהה במיוחד למים ולכן הוא מתאים בעיקר לחיפוי הפרגולה.

תחזוקה נכונה לפרגולת עץ

בין סוגי העץ השונים, יש הבדלים שונים לגבי העמידות.עם זאת, לכולם נדרשת תחזוקה מסוימת, אשר מתבטאת בנקודות הבאות:

בדיקה תקופתית – חשוב לבצע באופן יזום, בדיקה ויזואלית של הפרגולה. זאת, במיוחד אם אתם לא נמצאים לידה לתקופה ארוכה. מדובר על בדיקת מצב המבנה באופן כללי, שלמותו ותקינותו. ברגים רופפים, סדקים בעץ וכדומה, הם דברים שתוכלו לזהות ובהמשך לכך, לטפל בהם לפני שהמצב יחמיר. קחו בחשבון גם היבטים מיוחדים של כל פרגולה. למשל בפרגולה צמודה לקיר, לוודא את תקינות האיטום בין הפרגולה לבין הקיר. בפרגולה תלויה, חשוב להקדיש תשומת לב מיוחדת למצב המתלים.  

שימון – כאשר מדובר בעץ כחומר לפרגולה, יש שמעדיפים לא לצבוע אלא להשאיר את המראה הטבעי. במקרה זה, שימון העץ (לא לכה) הוא צעד חשוב, אשר ישמור על העץ לאורך זמן ויצמצם התייבשות והתפתחות סדקים.

צביעה – מלבד הערך האסתטי שלה, צביעה מספקת גם שכבת הגנה לפרגולה. מאחר שהצבע עצמו דוהה במשך הזמן, חלק מהתחזוקה עשוי להיות חידוש הצבע. תדירות החידוש תלויה בגורמים רבים, בהם סוג העץ ומידת החשיפה של הצבע לשמש.

עמידות לרטיבות – חשוב מאוד, שהפרגולה תהיה עמידה בפני רטיבות. כדאי לבדוק זאת מדי פעם באופן יזום, בין אם הפרגולה מטופלת עם צבע או רק עם שימון. במידת הצורך, מחדשים את שכבת ההגנה. 

הגנה מפני מזיקים – ישנם מגוון "מזיקים", אשר עשויים לפגוע בעץ שממנו בנויה הפרגולה. אלה כוללים למשל עובש, פטריות, תולעים וטרמיטים. במהלך הבדיקות התקופתיות שתעשו לפרגולה, כדאי לשים לב לנזקים שהם עלולים לעשות. אם הפרגולה נבנתה מראש מעץ שעבר הגנה לכך, נושא זה יעסיק אתכם פחות. מדובר על תהליך הגנת העץ שמכונה "אימפרגנציה". במידה והעץ לא עבר תהליך זה מראש, תוכלו לעשות זאת בעצמכם, בעזרת חומרים שנועדו למטרה זו.

באדיבות אתר טוב תודה.